Jaunā Rīgas teātra pārbūves gaitā Lāčplēša ielā 25, Rīgā, sekmīgi pabeigta plānotā pāļu izbūve jaunajam teātra ēkas apjomam - dziļo pamatu izbūves tehnoloģijas nodrošinājušas kaimiņu ēkām maksimāli saudzīgu dziļo pamatu iestrādi, teātra pagalmā sākta pazemes darbnīcu izbūve, informē VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (VNĪ) valdes priekšsēdētājs Renārs Griškevičs.
Šā gada vasarā atsāktā JRT jaunās ēkas pāļu iestrāde pagalma zonā sekmīgi īstenota. Darbu veikšanai atšķirībā no tradicionālajām pāļu urbšanas metodēm tika izvēlēti risinājumi, ko vairāk kā 40 valstīs un 6 kontinentos jau iepriekš ir īstenojusi viena no pasaulē vadošajām specializētām ģeotehnisko darbu celtniecības kompānijām “Keller”: pāļu iestrādei vienlaikus tika pielietotas 3 atšķirīgas dziļo pamatu izbūves tehnoloģijas – DSM (grunts stabilizācija), VDW (sekantu urbpāļi) un Jet Grouting (cementa – ūdens maisījuma injekcijas).
“Kopš būvlaukuma nodošanas jūlijā būvuzņēmēja “SBSC” galvenais uzdevums bija saudzīga pāļu risinājuma izstrāde un izpētes darbu veikšana. Nemitīgi uzraugām darbu veikšanu, lai apkārtējo ēku iedzīvotāju dzīves kvalitāte un blakus esošo vairāk nekā 100 gadus veco celtņu drošība neciestu. Šobrīd redzam, ka risinājums ir sekmīgs un pāļu iestrāde ir pabeigta. Izaicinājumu netrūkst arī tālākajā projekta gaitā, tostarp uzsākot pazemes daļas uzbūvi, kur paredzētas modernas teātra darbnīcas. Tieši pagraba jeb pazemes daļa ir viena no svarīgākajām projekta sastāvdaļām, kas ļauj īstenot ieceri „teātris – māja”, paredzot, ka visu teātra izrādei vajadzīgo, sākot ar dekorācijām un beidzot ar gatavu izrādi, varēs īstenot vienkopus, netērējot liekus transporta, cilvēku un laika resursus,”, norāda Griškevičs.
Šobrīd no vēsturiskās JRT ēkas pēc demontāžas ir palikusi ēkas fasāde, divas saglabājamās kāpņu telpas, kā arī atsevišķi pagalma fasāžu posmi. Ēkas pārbūves gaitā demontēto teātrim raksturīgo Eduarda Smiļģa portretu plānots projekta beigu posmā atjaunot. Veikta pagalmā esošā transformatoru punkta demontāža, bez kuras nebija iespējams turpināt jaunās ēkas izbūves darbus. Izbūvēts jauns pagaidu transformatoru punkts un apkārtējā kvartāla ēkām izveidots pagaidu elektroapgādes pieslēgums. Lai atvieglotu gājēju un autosatiksmi Lāčplēša ielā, ir veikta gājēju tuneļa pārbūve, samazinot aizņemto ielas platību.
“Šobrīd noslēgumam tuvojas perimetra režģžogu betonēšana un ir uzsākti grunts izstrādes darbi pagalmā. Atbilstoši izstrādātajam tehniskajam projektam, grunts izstrādi plānots veikt vairākos desmitos tvērienu, paralēli uzsākot pamatu plātnes betonēšanu un pāļu rievsienas balstīšanu. Pēc nulles cikla un pagraba telpu, kurās atradīsies jaunais dekorāciju cehs, izbūves, darbi turpināsies pie virszemes apjoma betonēšanas. Vecajā JRT ēkā ir uzsākta esošo pamatu pastiprināšana, izpildot to pa nelieliem posmiem, jo veicot darbus negaidīti atklājies, ka esošā nama pamatu pēda atrodas seklāk nekā projektētās pagraba grīdas augstuma atzīme. Paralēli ir uzsākta arī citu saglabājamo konstrukciju nostiprināšana un sagatavošana savienošanai ar jaunbūvējamo ēkas iekšējo dzelzsbetona karkasu”, stāsta “SBSC” pārstāvis Juris Pētersons.
Jaunās - daudz plašākās teātra ēkas aprises taps redzamas jau 2021. gada vasarā - līdz šim laikam plānots pabeigt pagalma apjoma galveno būvkonstrukciju izbūvi. Saskaņā ar arhitektu ieceri un teātra vajadzībām telpu platība tiks teju divkāršota – no 5146 m2 līdz 9767,1 m2. Teātris varēs izmantot trīs skatītāju zāles, vairākas mēģinājumu zāles, aktieriem un citiem teātra darbiniekiem nodoto „radošo stāvu”, kā arī modernas darbnīcas pagrabstāvā.
Jau iepriekš ziņots, ka VNĪ noslēdzis līgumu ar iepirkuma konkursa uzvarētāju – pilnsabiedrību „SBSC” par līguma summu – 29,9 miljoni eiro. Tajā iekļauti ne tikai būvdarbi, bet arī projektēšanas risinājumi papildu drošības pasākumu veikšanai, BIM tehnoloģiju izmantošana, autoruzraudzība un ēkas apsaimniekošana uz pieciem gadiem par kopējo summu 22 miljoni eiro, kā arī teātra tehnoloģiskais aprīkojums un iebūvētās mēbeles par kopējo summu 7,9 miljoni eiro. JRT būvniecība turpināsies saskaņā ar pilnsabiedrības „Zaigas Gailes birojs un Partneri” izstrādāto projektu. Sadarbība būvnieku – pilnsabiedrību “SBSC” notiek pēc principa „Projektē un būvē”, kas nozīmē līguma izpildītāja visaptverošu atbildību par būvdarbiem un ļauj ātrāk risināt radušos izaicinājumus.
Kamēr JRT teātris atrodas pašreizējā pagaidu mājvietā Miera ielā, kur vienlaikus notiek sagatavošanās un projektēšanas darbi Miera ielas “TAB FAB” radošā kvartāla attīstībai. Būvniecību tur plānots pa posmiem sākt nākamajā gadā, sākot ar kvartāla ieejas mezglu - radošo industriju inkubatoru un Latvijas kultūras akadēmijas Filmu skolai paredzētajām elpām, netraucējot Jaunajam Rīgas teātrim un plānotā Eiropas finansējuma apguvei.
Kopumā VNĪ šobrīd strādā pie 118 infrastruktūras attīstības projektiem apmēram 180 miljonu eiro apmērā un 25 jaunām projektu idejām. VNĪ Korporatīvās atbildības un ilgtspējas institūta „Ilgtspējas indeksa” vērtējumā saņēmis augsto zelta godalgu un speciālbalvu par straujāko izaugsmi, kā arī iekļauts VID „Baltā saraksta” zelta līmenī. Uzņēmums dibināts 1996. gadā, tā 100% akcionārs ir Latvijas Republikas Finanšu ministrija.